Nee geen “instinkers”, alhoewel je je soms af vraagt wat
sommige bedrijven bezielt als je de hoeveelheden ziet. Ik heb het over
reclamefolders die zijn ingestoken in bladen en kranten. Bijna iedere week
dezelfde, soms zijn het er meer. Maar het is irritant als ze midden in een
weekblad of krant zitten. Want al lezend vallen die folders er altijd uit op de
meest onverwachte momenten. Het lijkt me moeilijk te meten wat nou precies de
effectiviteit is van deze vorm van reclamemaken. Immers, alles wordt steeds digitaler
en als je naast die pop-ups nu ook al wordt bestookt met papieren versies, dan
denk ik dat veel van die folders direct in de papierbak verdwijnen. Vraag is of
de producent er ook zo over denkt. De kans dat je met een schot hagel iets
raakt is nu eenmaal groter dan dat je met een enkele kogel schiet. Dus dat zal
de filosofie wel zijn achter deze vorm van reclamemaken. Maar het neemt niet
weg dat er een mate van irritatie in zit als er weer zo’n ongevraagde folder
uit je tijdschrift valt terwijl je net lekker aan het lezen bent. Duidelijker
zijn de in plastic voorverpakte stapel folders die ook iedere week in de je brievenbus
wordt gepropt. Dat is simpel het plasticje er af trekken en de rest gelijk in
de papierbak gooien. Ruimt lekker op, de recycle industrie is er blij mee, maar
of het allemaal veel nut heeft, vraag ik me wel af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten