maandag 29 april 2019

Want u heeft hulp nodig……………………..!


Sinds juni 2018 mag ik mij in mijn werk begeven op het pad als eindbaas van een internationaal reinigingsbedrijf actief in de natte infrastructuur. Een mooie functie met de moderne benaming CEO, of te wel Algemeen Directeur en bestuurder. Nou wil het geval dat ik die mooie functie mag vervullen bij een bedrijf waar ik al bijna 33 jaar werk, dus als ik zeg dat er wel enige ervaring is, dan is dat geen onzin. Een van de redenen waarom ik voor de functie gevraagd ben is onder andere ook omdat ik op het gebied van leidinggeven en organiseren een zogezegde positieve trackrecord heb met mooie resultaten. Dus van het een kwam het ander en samen met een fijne medebestuurder zijn we nu hard op weg dit mooie bedrijf in een volgende fase te brengen van positieve groei.
.
Het leuke aan zo’n functiewissel is dat het uiteindelijk breed bekend wordt. Niet alleen door mond op mond berichten, maar uiteraard ook omdat je functie zichtbaar is bij moderne media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Dat geeft leuke complimenten en oprecht geïnteresseerde volgers. Maar er volgt na zo’n functiewijziging ook een ander fenomeen. Je bent namelijk zichtbaar voor mensen en bedrijven die in jou een potentiele nieuwe klant zien, of slachtoffer, afhankelijk van de intenties uiteraard. Dan begint het feest pas. Uitmondend in opdringerige e-mails, belverzoeken, afspraakverzoeken en ja hoor, aangeboden hulp. Want kennelijk heb je die plotseling nodig.
.
Op gebied van personeelszaken, communicatie, organisatie, inkoop en financieel beheer. Om wat voorbeelden te noemen. Of je dus plotsklaps gedegenereerd ben tot een of andere jojo die ook maar per ongeluk op die plek van Algemeen Directeur beland is omdat ze niemand anders konden vinden.
Jullie begrijpen het al, ik ben er fors cynisch van geworden. Al die zogenaamde hulp. Heb ik dan de wijsheid in pacht? Nee natuurlijk niet. Ook ik word graag op de juiste manier geadviseerd en klankbord graag met mensen waarvan ik vind dat ze best wel wat te melden hebben. Maar dus niet van al die zogenaamde ongevraagde hulpaanbieders die je achternazitten als een bedelaarsgilde op een Egyptische markt. Kortom, de meeste van die ongevraagde hulpaanbiedingen worden gelijk weg geklikt of belanden bij de papierrecycling. Vooral dat laatste dient dan in ieder geval nog een maatschappelijk doel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten